zaterdag 31 maart 2012

Geslaagde Souterrain Cup


Zo, eindelijk ook eens tijd om een verslagje te schrijven.
Hartstikke gek, op zondag de wekker om half zes moeten zetten en dat terwijl de nacht ook nog een uur korter is door de invoering van de zomertijd. Maar goed, om half zeven stap ik in de auto voor een rit van ca 2,5 uur naar Voorhout. Om exact negen uur kom ik daar aan. Ik word welkom geheten door Marcs vrouw Annemarie. Ik ben niet de eerste, Marc Brevoord is er al. Eerst maar eens naar de nieuwe baan gaan kijken. Het ziet er weer geweldig uit, met te veel details om op te noemen. Snel wat foto's gemaakt.





Ondertussen gaat de bel en komen de overige deelnemers binnen. Naar boven om kennis te maken, koffie te drinken en de meegebrachte vlaai (welke goed ontvangen werd) aan te snijden.



Na de koffie is het tijd voor training en tuning. De rode, door Marc B. vervaardigde, PU-bandjes worden onder de auto gezet, en vervolgens worden de eerste rondjes gereden. Al gauw blijkt de GT40 voor veel te licht, en vliegt deze bij de talloze dipjes in Marcs baan uit het spoor. Veel lood voorin verhelpt dit en na een tijdje trainen ben ik tevreden.



Al gauw is het 12 uur en tijd voor de lunch, die bestaat uit heerlijke taco's.
Na de lunch is het tijd voor dat waarvoor we gekomen zijn: de strijd om de Souterrain Cup. Eerst kwalificeren: 2 minuten op het middelste spoor, snelste tijd telt. Marc S zet de snelste tijd neer, ik de langzaamste. Dan de races (3 x 5 minuten): de snelste drie tegen elkaar, dan de nummers 4, 5 en 6 en dan nummers 7, 8 en 9. In iedere race valt diegene met de minste rondes af, en dan blijkt dat een snelle kwalificatie niet perse een hoge eindklassering oplevert. Harold (PorscheHarry) is het eerste slachtoffer, want zowel Marc S (Het Souterrain) als Marc B (circuit park Ommoord) zetten meer rondes op de teller. In de volgende heat (Jan Willem (Slot Racing Almere), Ferry (Ferryfazzt) en Stephan (slot on the attic)), valt Stephan af. Ik moet het opnemen tegen Frank (Frank 103) en Henk(Twenttrack) . Doordat Frank nogal wat uivliegers heeft weet ik meer rondes te rijden en ben ik door naar de volgende ronde.
De eerste kwartfinale wordt gewonnen door Marc S voor Jan Willem, Ferry eindigd als laatste en valt af.
De tweede kwart finale gaat tussen Henk, Marc B en mij. In de derde stint vliegt Henk hard van de baan en daarna rijdt zijn GT40 niet goed meer, wat blijkt: het oogje waar het schoentje in zit is afgebroken (dit is al zijn tweede chassis, komt me bekend voor, maar dan met een GT40 van Fly). Henk wil opgeven maar krijgt de Porsche van Marc S te leen. Als hij deze ook hard in de coulissen parkeert stopt hij toch. Ik lig echter te ver achter om hem in te halen, dus Marc B en Henk zijn door.


vlnr: Henks GT40, de Porsche van Marc B, en mijn GT40

De 1e halve finale (2 x 5 minuten, alleen de buitenste sporen) gaat tussen Marc S en Jan Willem, en deze wordt gewonnen door Jan Willem. De tweede halve finale tussen Marc B en Henk (die inmiddels een andere auto heeft ingezet) wordt gewonnen door Marc B.
Dan is het tijd voor de finale. Omdat het toch al wat later is geworden, gaat deze over 2 x 2 minuten, een sprint race dus. Deze wordt uiteindelijk gewonnen door Jan Willem met 0.2 ronden verschil.



In de tuin in het zonnetje wordt nog een groepsfoto gemaakt en vind de prijsuitreiking plaats. Daarna keert iedereen tevreden huiswaarts.

Marc en Annemarie, hartelijk dank voor jullie gastvrijheid en de goede verzorging.
Marc B hartelijk dank voor de bandjes, ik vond ze fijn rijden.
Alle anderen, hartelijk dank voor de gezellige dag, het was zeer geslaagd en iedereen is het over eens dat dit een herhaling verdient (op een vernieuwde baan? :-) )

Voor meer verslagen, foto's en een leuk filmpje van Frank, zie de blogs van de anderen (links in tekst)

Nog wat sfeerplaatjes


zaterdag 24 maart 2012

Souterrain Cup (deel 2)

Als er een race is op een baan die geïnspireerd is op de Targa Florio, dan wordt er ook geraced mat auto's die daaraan meededen. Gelukkig voor mij, als Amerikanen liefhebber valt daar ook de Ford GT40 onder. Ik wilde toch al de Slot-it Ford GT40 aanschaffen dus heb ik dat dan ook maar gedaan. Ik ben echter niet voor de Gulf versie gegaan. Ik heb gekozen voor de bordeaux rode met gouden streep versie van Alan Mann racing. Deze versie reed in 1966 (mijn geboortejaar) op Sebring met Graham Hill en Jackie Stewart aan het stuur. Alan Mann overleed afgelopen week, dus dit is ook een klein eerbetoon aan hem.

Daarna zal de auto worden afgeleverd bij Edje die hem zal prepareren voor de 12 uurs in Moers. Deze race word in 3 etappes van 4 uur gereden. 4 uur met een Slot-it Group C, 4 uur met een Slot-it GT en 4 uur met een Slot-it classic. De andere twee auto's worden door Edje en Lars geleverd. Onder de naam "Just for Fun" nemen we met 5 man deel aan deze race. Het zijn Edje, Lars, Maurice, Arjan en ik.

donderdag 22 maart 2012

Souterrrain Cup

Aanstaande zondag is het zover. Samen met nog een aantal bloggers ga ik strijden om de "Souterrain Cup", bij Marc Stouten (blog " Het Souterrain.) op zijn mooie Targa Florio gethematiseerde baan. In mei vorig jaar ben ik hier al eens geweest (zie hier), maar inmiddels heeft Marc de baan afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe, volledig zelfgebouwde baan. Het gaat ook nu weer om een houten baan met 3 sporen, het thema is weer "Targa Florio" dus de mooie en ook weer zelfgemaakte scenery heeft hier dus weer een plaatsje gevonden.
Het belooft een lange en vermoeiende dag te worden en ik denk dat er fanatiek geraced gaat worden, maar ook de funfactor zal volop aanwezig zijn.
Marc zelf zorgt voor de catering, maar ik neem in ieder geval een paar echte Limburgse vlaaien mee voor bij de koffie.
Ik zal mijn fototoestel meenemen om voor een paar foto's te maken voor bij het verslag dat dan binnenkort hier te lezen is.

vrijdag 9 maart 2012

Historic festival

Zaterdag 3 maart was het weer tijd om met historics te racen op de E&L raceway. Normaal gesproken is dit met historische toerwagens en historische GT's. Dit keer had Edje iets anders bedacht: een historic festival met verschillende auto's, voornamenlijk ter beschikking gesteld door Edje en Lars (en eentje van mij).

Begonnen werd met een tijdrit met een Revell Lotus Cortina: 5 ronden op 9 volt en de snelste ronde telde. Edje was het snelste met 6,826, Lars 2e met 6,840, Jimmy 3e met 6,957 en ik 4e met 7,059.

Deze uitslag vormde de basis voor de indeling van de volgende race: 15 ronden met de Scalextric Camaro's (daarvan was er 1 van mij) op 10 volt. Edje won van Jimmy, ik won in een spannende race van Jimmy, Lars wist weer van mij te winnen en Edje won van Lars.

Na deze race stond ik derde in de stand welke weer als basis diende voor de volgende race: NSR Ford MKIV's op 12 volt. Dat was even wennen na die lage voltages bij de vorige auto's. Edje won van mij, en ook Jimmy won van mij wederom in een spannende race. Lars wist van Jimmy te winnen en Edje won wederom van Lars.

Na de pauze met een stokbrood met een flinke bockworst was het tijd voor de volgende race: een Carrera Porsche 935/78 (de zg Moby Dick) en een Ferrari 512BB LM. De Moby Dick had er echter geen zin en dus werd besloten om met de Ferrari op beide banen een tijdrit te rijden over 10 ronden waarbij de totaaltijd telde. Het was zaak om er niet uit te vliegen. Edje won op baan twee voor Lars, Paul en Jimmy. Op baan 1 wist Edje weer te winnen voor Paul, Lars en Jimmy.

Nu volgde weer een tijdrit, ditmaal met een SCX Ford Escort MKII. 10 ronden op baan 1 en wederom de totaaltijd telde. Edje vloog er 2 maal uit en kwam op een eindtijd was 1:12:949. Lars vloog er 1 maal uit en eindigde met 1:09:885, Jimmy reed een foutloze race en eindigde met 1:08:876. Paul vloog er ook een keer uit en eindigde met een tijd van 1:12:917. Jimmy won derhalve voor Lars, Paul en Edje.

De finale bestond uit een race over 25 ronden met twee Slot-it Group C auto's nl een Jaguar XJ9 en een Porsche 956KH. Het beloofde spannend te worden, want Edje en Lars stonden gelijk voor plaats 1 en 2 en ook Jimmy en ik stonden maar een paar punten van elkaar voor plaats 3 en 4. Lars won van Jimmy, en Jimmy won van mij waardoor Jimmy de derde plaats veilig stelde. Edje wist van Jimmy te winnen, zodat de race tussen Edje en Lars de beslissing moest brengen. Door een uitvlieger van Edje nam Lars de leiding, maar Edje wist zijn achterstand goed te maken en wist te winnen, waardoor hij ook de eindoverwinning binnen haalde.

Uitslag:

1. Edje 312 punten.
2. Lars 290 punten.
3. Jimmy 248 punten.
4. Paul 221 punten.

Stand baankampioenschap:

Naam Meetings Gemiddeld Punten
Edwin Clout 7 24,4 171
Lars Clout 7 23,6 165
Paul van Nuil 7 20,6 144
Jimmy Brouns 5 20,2 101
Arjan Biekens 4 19,8 79
Geert Roubroeks 2 18,5 37
Maurice Fliesher 1 20 20

Het was weer een gezellige middag en een zeer geslaagd concept, dat zeker volgend seizoen herhaald zal worden, uiteraard naast de race met historische toerwagens en GT's.

Edje, Lars (en natuurlijk ook Jolanda) wederom bedankt voor jullie gastvrijheid en Jimmy bedankt voor het rijden.